JÓGAÁSZANÁK

Ászanatípusok

Az ászanák, azaz testhelyzetek száma annyi, ahányfajta élőlény létezik az univerzumban. Nyolcmillió-négyszázezer ászana van a nyolcmillió-négyszázezer testnek megfelelően. Az ászanák a különböző típusú élőlények ülőhelyzetének felelnek meg. A nyolcmillió-négyszázezer ászana közül nyolcvannégy a legfonotosabb; s a nyolcvannégyen belül harminckettőt találtak nagyon hasznosnak az emberek számára. Az ászanák két nagy csoportra oszthatóak, nevezetesen meditációs pózokra, valamint az egészséget és életerőt növelő pózokra. A jógaírások (sásztrák) szerint négy kitűnő meditációs póz létezik: a padmászana (lótuszpóz) ,  a sziddhászana (tökéletes póz) , szvasztikászana (szerencsés póz) és a szukhászana (könnyű póz).

Meditációs pózok

A meditációs testhelyzetek rendkívül alkalmasak a dzsapa és az elmélyülésgyakorlására. Kizárják az elméből a mindennapi élet aggodalmait és gondjait. Megnyugtataják az idegeket, ellazítják a testet, lecsillapítják az elmét és kiegyensúlyozottá teszik az embert. A meditációs pózok felszítják az emésztő tüzet, ezáltal jó étvágyat, egészséget és elégedettséget adnak.Megszüntetik a reumás fájdalmakat. Fenntartják a szél, az epe és a nyálka megfelelő arányát. Megtisztítják és erősítik a lábak idegeit. Elősegítik a brahmacsarja (önmegtartóztatás) gyakorlását. "Szthira szukham ászanam": a testhelyzet akkor megfelelő, ha szilárd és kényelmes. Semmilyen fájdalmas érzést vagy kényelmetlenséget nem szabad okoznia. Ha az ászana nem szilárd, az elme hamar nyugtalankodni kezd. Nem leszünk képesek összpontosítani. A testnek olyan mozdulatlannak kell lennie, mint a kőszikla. Amikor leülsz meditálni, élő szoborrá kell válnod. Ha ülőhelyzeted szilárd, akkor sikerül előrehaladnod a meditációban, és a testtudat megszűnik.

Egészségmegőrző pózok

Az egészségmegörző pózok közül egyes ászanákat álló helyzetben lehet végezni. Ilyen pl. a tádáaszana ( hegyállás ) ,  a trikónászana (háromszögállás ) , a garudászana (sasállás ) stb. Vannak olyanok, melyek ülésben végzendők. Ezek a pascsimóttánászana (ülésből előrehajlás ) , a dzsánusírsászana (fej a térdhez póz ), a padmászana (lótuszülés), a lólászana (lengőpóz) stb. Másokat fekvő helyzetben gyakorlunk. Ilyen az uttánászana  (felemelt lábú póz) és a pavanmuktászana (szelek felszabadítása). Gyenge és törékeny alakatú emberek a fekvő ászanákat végezzék. Más ászanák esetében, mint pl. a sírsászana (fejenállás) , a vriscsikászana (skorpióálláas), szarvangászana (gyertyaállás), a viparítakarami mudrá (fél gyertyaállás) fejünk a föld felé néz, lábunk pedig az ég felé.

Jógaászanák és más testgyakorlatok

A szokásos testgyakorlatok a fizikai testnek csupán a felszíni izmait fejlesztik. Az ászanák célja azonban az, hogy alaposan átmozgassák a belső szerveket, pl. a májat lépet, hasnyálmirigyet, beleket, szívet, tüdőt, agyat és a létfonotsságú belső elválasztású mirigyeket. Az ászanák erősítik  a belső szerveket, serkentik a működésüket, életerővel töltik meg a pajzsmirigyet és a többi endokrin mirigyet , amelyek nagyon fontos szerepet játszanakk az egészség fenntartásában. A testgyakorlatok elvonják a pránát (éltető erőt). Az ászanák viszont újratöltik a pránát , és egyenlő mennyiségben osztják el az egész testben, annak minden szervrendszerében. Az ászanák nem pusztán fizikai gyakorlatok. Megteremtik a mentális egyensúlyt, segítenek uralkodni az érzelmeken, és jótékony hatásuk spirituális szinten is megmutatkozik.

Kik gyakorolhatják az ászanákat?

Általánosságban elmondható, hogy 10-12 éves kor után mindenki gyakorolhatja ezeket az ászanákat. A 20-30 éves emberek minden ászanát könnyen végeznek. Egy-két hónapnyi gyakorlással a merev izmok, inak és csontok rugalmassá válnak. Még az idős emberek is végezhetnek minden ászanát. Ha a nők egy adott ászanasort mindennap módszeresen, figyelemmel és érdeklődéssel elvégeznek, csodálatos egészségre és életerőre tehetnek szert. Ha az anyák egészségesek és erősek, gyermekeik is egészségesek és erősek lesznek. A fiatal nők megújulása az egész világ megújulását jelenti.

A jógagyakorlatok terápiás értéke

Az ászanák az izmokat rugalmassá, a gerincet hajlékonnyá teszik, fejlesztik a szellemi képességet és a tüdőkapacitást, erősítik a belső szerveket, és megnövelik az élettartamot. A jógaászanák gyakorlásával a vér bőséges oxigénellátásban részesül, a test energiával töltődik fel, a gerinc és  az agyi idegközpontok megerősödnek és újjászületnek; az emlékezőképesség javul, az intellektus élesedik, az intuíci pedig fejlődik. Az ászanák gyakorlása fiziológiai egyensúlyt hoz létrea testben, és az elme nyugalmát is megteremti. A jógagyakorlatok ellazítják a testet, és minden feszültség eltűnik. Az ászanák gyakorlása megszüntet minden betegséget , és a testet könnyűvé, egyben szilárddá, erőssé teszi. Tudatosítsd magadban az ászanák e csodálatos erejét.

Részlet: Srí Szvámí Sívánanda: Utak a boldogsághoz c. könyvéből, mely kapható a Jógaközpontban MEGVÁSÁROLHATÓ KÖNYVEINK >>