SIVANANDA JÓGAKÖZÖSSÉGI PORTÁL ÉS A SPIRITUART JÓGA ALAPÍTVÁNY
1028 Budapest, Szegfű utca 2. | +36 1 397 5258 | +36 30 689 9284 | joga@sivananda.hu
Számlaszámunk: 16200106-11604543      Adószámunk: 18079492-1-41

Ha jóga, akkor vega?

F. Tóth Gabi cikke alapján

A jóga egy nemzetközi trenddé vált, amelynek központi témája az egészségmegőrzés (megjegyzendő, hogy a jóga elsődleges célja az önkiteljesedés). De vajon valóban vegetáriánusnak kell lenni ahhoz, hogy jógázzunk?

A jóga orvosi háttere az ájurvéda, nem pedig a modern dietetika vagy orvostudomány.
Az ájurvéda szerint csakis személyes egyensúlyról és személyes egészségről beszélhetünk. Nincs olyan, ami mindenkinek jó. Mindenki más: más a genetikai, biológiai és mentális adottságunk. Éppen ezért pontosan ezt az egyéni dósikus alkatot (pszicho-fizikai egyéni jellemzőket) kell először megismerni és annak fényében kialakítani az egyénileg megfelelő életmódot és étrendet. Ide kattintva elvégezheted a dósikus (ájurvédikus tipus) tesztet.

Az ájurvéda emellett figyelemmel van a szattvikus, radszaszikus és tamaszikus minőségekre, az adott tápanyagok és az adott ember közötti “kompatibilitásra” (elemek szintjén megjelenő összhangra), és arra, hogy kinek mennyire erős az emésztő tüze (Agni), vagyis mennyire képes az egyes táplálékok befogadására. Ha már ismered az ájurvédikus alkatodat, akkor könnyen megállapíthatod azt is, hogy mennyire lesz számodra valóban egészséges a vegetariánus, a vegán illetve esetleg a nyersvegán életmód.

Az ájurvéda és a jóga is tárgyalja az összetevők között a húsféléket és az állati proteineket (pl. tojás, tej). Egyértelműen leszögezi, hogy a hús rendszeres fogyasztása nem ajánlott, mivel az nehéz az emésztésnek és tamaszikus minőségű, vagyis olyan, ami a fizikai valóságba köti a tudatot. Nyilvánvaló, hogy annak, aki jógi, vagyis az elme uralmán dolgozik, nem ajánlja a hús fogyasztását. Számos hosszú távú, után követéses vizsgálat igazolja, hogy a vegetáriánusok között sokkal ritkábban fordulnak elő a ma „népbetegségnek” számító kórképek, mint pl. magas vérnyomás, szívinfarktus, agyi érkatasztrófa, általános érelmeszesedés, elhízás, vastagbélrák, ízületi gyulladások, köszvény, allergiák, migrén stb..

A jóga gyakorlást nem zárja ki a húsevés, de tudd, hogy ha fejlődni szeretnél a jógában, bizonyos haladó jóga gyakorlatokat csak vegetáriánus táplálkozás mellett végezhetsz.

Gondolkodj el a fentieken, és válassz, dönts céljaid és belátásod szerint!

A klasszikusan vegetáriánus ájurvéda három esetben javasolja kifejezetten a hús fogyasztását alkatnak és állapotnak megfelelően:

  • a gyengélkedő betegek feltáplálására,
  • a harcosok számára
  • és a szellemileg, idegileg kimerültek, túlterheltek egyensúlyba hozására

 

Fogyassz állati fehérjét a dósád szerint

Az ájurvéda a Váta dósa esetében (szél és éter elemek alkotják) a leginkább megengedő az állati proteinek fogyasztása tekintetében, ugyanis az ilyen típusok a leggyengébbek testi felépítésükben, nagyon ingadozó az emésztő képességük, és nagyon érzékeny idegrendszerrel bírnak. Így bármely kilengés, stressz komoly érzelmi és mentális vihart kavar bennük. Éppen ezért szükségük van a lehorgonyzásra, eredendően könnyed alkatuk nehezebb fizikai minőségekkel való “földelésére”. A Váta dósa dominanciával rendelkező emberek számára ezért például különösen a nyers vegán életmód hosszú távon kifejezetten kibillentő hatású lesz, mivel fokozza bennük a hűvös, könnyed, “elszállós” minőségeket. Ezen a ponton azt is érdemes megjegyezni, hogy a modern életmód alapvetően Váta fokozó, így dósikus alkattól függetlenül manapság a legtöbb ember kibillent Váta dósával rendelkezik (emésztési rendellenességek, idegi panaszok, álmatlanság, kimerültség, szorongás).

A Pitta dósával rendelkezők számára (tűz és víz) kevésbé ajánlott a hús és a tojás fogyasztása, mivel azok savassága különösen fokozza a Pitta agresszivitását.  A Pitták számára viszont a tejtermékek különösen kiegyenlítő hatásúak lehetnek édeskés ízükkel és fehér, nyákos, “tűzoltó” hatásukkal (különösen a fehér, könnyed sajtok, smoothie-k, túró, krémsajtok, felvizezett joghurt – lassi, fagylalt). Ők egyébként azok, akik a legerősebb emésztő tüzükkel a leginkább képesek a nehéz babfélék és akár a nyersvegán zöldturmixok és egyéb szuperételek megemésztésére. Számukra adott esetben ez a táplálkozási mód akár hosszabb távon is teljesen kiegyensúlyozó hatású lehet.

A Kapha dósa (föld és víz), a fizikailag legstabilabb dósa típus számára a legkevésbé ajánlott a húsfogyasztás. Számukra a tejtermékek sem ajánlottak lévén, hogy abszolút tükrözik a Kapha dósa nyákos, fehéres, ragacsos minőségeit, így a hasonló a hasonlót fokozza, és teljesen kibillentik a Kapha dósa egyensúlyát. Esetükben a vega és a vegán életmód is megfelelő lehet, azonban fontos, hogy mivel az ő emésztő képességük már sokkal gyengébb, mint a Pitta dósa dominanciával rendelkező embereké, számukra szükség van sokkal több fűszer és meleg, főtt-párolt étel fogyasztására is, valamint kerülendő a túl sok nyers és hideg fogyasztása. Számukra tehát inkább csak méregtelenítő jelleggel, rövidebb ideig, például különösen a tavaszi méregtelenítés idején lehet megfelelő pl. egy nyersvegán étrend.

Még egy nagyon fontos dolog. Figyeld a saját tested jelzéseit! Ha nem esik jól egy diéta, étrend, vagy nem érzed jótékony hatásait, akkor nem kell erőltetni. Hozz tudatos döntést és hallgass a saját intuíciódra! Ha bizonytalan vagy, fordulj a témában jártas szakemberhez.

***

VÁRUNK SZERETETTEL AZ ÉV MINDEN NAPJÁN A NEKED VALÓ JÓGÁVAL:

„A Jóga gyakorlásával megnő az energiád, az életerőd, az élethosszod és az egészséged szintje.” – Szvámí Sivánanda

„Bárki jógázhat, nem számít, mennyi idős, milyen vallású, milyenek az anyagi és egyéb körülményei. Fiatal vagy öreg, beteg vagy egészséges – mindenkinek hasznára válhat ez az évezredes tudomány.”  – Szvámí Visnu-dévánanda

Látogass el a FACEBOOK oldalunkra is, ahol folyamatos friss híreket és tanításokat olvashatsz a jógával kapcsolatban.