JÓGATRADÍCIÓ – MESTEREK
Egy jógaiskola csak akkor nevezheti magát tradicionálisnak, ha a jóga tudományát ÉLŐ MESTER-TANÍTVÁNY láncolaton adja tovább a tanítványoknak megőrizve az ősi tanításokat.
A GURUKULA RENDSZER
Indiában az ősi időkben az volt a hagyomány, hogy a tanítványok együtt laktak, dolgoztak, és tanultak a mesterrel. Ez a gurukula-rendszer („guru” jelentése tanító, a „kula” jelentése otthon). A tanítványok rendszerint nyolc éves koruk körül érkeztek, és körülbelül 12 éven keresztül maradtak mesterük mellett. Családtagként kezelték őket, és a napi filozófialeckék mellett megtanították nekik a jóga gyakorlati részét is, vagyis az ászanákat, a pránájámát (légzőgyakorlatokat) és a karma-jógát (az önzetlen szolgálatot) is. A tanítványtól elvárták, hogy házimunkát végezzen, és segítsen a ház körüli teendőkben. Egyiket megkérhették arra, hogy ellássa a guru állatait, másikat arra, hogy fát aprítson, és minden egyéb teendőre, ami szükséges volt ahhoz, hogy a család és az iskola fennmaradhasson.
SIVÁNANDA JÓGATRADÍCIÓ MAGYARORSZÁGON
A magyarországi Sivánanda Jógaközpont gyökerei Indiába és New Yorkba nyúlnak vissza. Jógaközpontunk elnöke, Ómkára (Veres András) 1993-ban került kapcsolatba a new york-i Sivananda Jóga Védanta Központtal. Kétéves ismeretség után a központ vezetőjének, Szvámí Gadzsanánanda ösztönzésére 1995-ben Ómkára elvégezte Indiában a Sivananda jógaoktatói tanfolyamot. Hazatérése után 1996-ban alapította meg a Sivananda Jógaközpont elődjét a Spirituart Jógastúdiót azzal a céllal, hogy Szvámí Sivánanda és tanítványa Szvámí Visnu-dévánanda testi és lelki egészséget javító jógatanításait átadhassa a magyar jógázóknak.
A Sivánanda jógaoktató-képzés itt a jógaközpontban is az ősi gurukula modellt követi. A Sivánanda jógaoktató-jelöltek a képzésük alatt a jógaközponti foglalkozásokon kívül több hétvégén együtt laknak, tanulnak, és dolgoznak a mestereikkel és tanulótársaikkal a Sivánanda ásramban Pilisszentléleken, valamint önzetlen szolgálatot végeznek a budapesti központban is.
A jógaoktatóink képzése így a gyakorlatra és személyes tapasztalatszerzésre épül. Az elmélet segít megérteni a gyakorlatot, és a gyakorlat ad értelmet az elméletnek.
Szvámí Sivánanda szerint „Egy gramm gyakorlás felér több tonna elmélettel”.
Mindkettőre szükséged van ahhoz, hogy oktatóink megértsék a jóga hagyományát. A hagyomány tartja életben a tanítást. A Sivananda Jógaközpontban tehát tapasztalatainkra és a mestereink – Szvámí Sivánanda és Szvámí Visnu-dévánanda– tanításaira építve oktatjuk a jógát.
SZVÁMÍ SIVÁNANDA MESTER LÁNCOLATA
a budapesti Sivánanda Jógaközpontig
-
-
- Sankarácsárja Advaita Védánta bölcse (788-820). Sankarácsárja India négy sarkában alapított kolostort (délen Sringéri, keleten Purí, nyugaton Dváraka és északon Dzsjótirmath) azzal a céllal, hogy az Advaita Védánta filozófiát terjesszék. Négy legjobb tanítványát jelölte vezetőnek az egyes kolostorok élére, ezzel biztosítva a stabil Guru-Sisja parampará (a mester –tanítvány láncolatot), mely ma is folytatódik a tudás átadásának céljából. Az alábbi nevek 2- 34-ig a déli Sringéri-i Sarada Pítham kolostor Gurujait tartalmazzák.
- Srí Szurésvarácsárja (820 – 834)
- Srí Nitjabódaghana (834 – 848)
- Srí Dnyánaghana (848 – 910)
- Srí Dnyánóttama (910 – 954)
- Srí Dnyánagiri (954 – 1038)
- Srí Szinhagiri (1038 – 1098)
- Srí Ísvara Tirtha (1098 – 1146)
- Srí Nriszinha Tirtha (1146 – 1229)
- Srí Vidjá Tirtha (1229 – 1333)
- Srí Bháratí Tirtha (1333 – 1380)
- Srí Vidjáranya (1380 – 1386)
- Srí Csandrasékhara Bháratí I (1386 – 1389)
- Srí Nriszinha Bháratí I (1389 – 1408)
- Srí Purósóttama Bháratí I (1408 – 1448)
- Srí Sankara Bháratí (1448 – 1455)
- Srí Csandrasékhara Bháratí II (1455 – 1464)
- Srí Nriszinha Bháratí II (1464 – 1479)
- Srí Purósóttama Bháratí II (1479 – 1517)
- Srí Rámacsandra Bháratí (1517 – 1560)
- Srí Nriszinha Bháratí III (1560 – 1573)
- Srí Nriszinha Bháratí IV (1573 – 1576)
- Srí Nriszinha Bháratí V (1576 – 1600)
- Srí Abhinava Nriszinha Bháratí (600 – 1623)
- Srí Szaccsidánanda Bháratí I (1623 – 1663)
- Srí Nriszinha Bháratí VI (1663 – 1706)
- Srí Szaccsidánanda Bháratí II (1706 – 1741)
- Srí Abhinava Szaccsidánanda Bháratí I (1741 – 1767)
- Srí Nriszinha Bháratí VII (1767 – 1770)
- Srí Szaccsidánanda Bháratí III (1770 – 1814)
- Srí Abhinava Szaccsidánanda Bháratí II (1814 – 1817)
- Srí Nriszinha Bháratí VIII (1817 – 1879)
- Srí Szaccsidánanda Sivábhinava Nriszinha Bháratí (1879 – 1912)
- Srí Csandrasékhara Bháratí III (1912 – 1954)
- Szvámí Visvánanda Szaraszvatí: ő avatta be Szvámí Sivánanda Szaraszvatí-t a lemondott rendbe Risikésben 1924. június 1-én. (nincsen pontos adat)
- Szvámí Sivánanda Szaraszvatí (megalapította a risikési Sivánanda Ásramot 1932-ben, ahova minden évben mi is elutazzunk 3 hét intenzív szádhanára) (1887-1963)
- Szvámí Visnu-dévánanda (Sivánanda Jóga Védánta Központok alapítója) (1927-1993)
- Szvámí Gadzsanánanda (a New York-i Sivananda Jóga Védánta Központ egykori igazgatója, a Visnu-dévánanda Jóga Védánta Központ alapító – igazgatója) (nincsen pontos adat)
- Ómkára – Veres András (a budapesti Sivánanda Jógaközpont alapítója és igazgatója) (1952 -)
-
KAPCSOLÓDÓ BEJEGYZÉSEK
TÍZMILLIÓSZOROS NAP
A tibeti hagyományok szerint a Buddhához kapcsolódó ünnepnapokon tízmilliószoros erővel van jelen az istenség.
Dívali a hindu újesztendő napja. Elnevezése a dípavali lerövidítéséből alakult ki, amely annyit jelent: „lámpások sora”, „lámpafüzér”.
Szvámí Sivánanda közeli tanítványa, Szvámí Visnu-dévánanda 1927. december 31-én született Dél-Indiában, Kerala államban.
Szvámí Sivánanda élete példája az emberiség szolgálatának, mind az orvosi évei alatt, mind később, világhírű bölcsként és megvilágosodott jógiként (dzsívanmukta).…