SIVÁNANDA JÓGAKÖZÖSSÉGI PORTÁL ÉS A SPIRITUART JÓGA ALAPÍTVÁNY
1028 Budapest, Szegfű utca 2. | +36 1 397 5258 | +36 30 689 9284 | joga@sivananda.hu
Számlaszámunk: 16200106-11604543      Adószámunk: 18079492-1-41

KITCSÁRI

Ez a legkönnyebben emészthető étel, tápláló és egyben energiát adó. Böjtök, tisztítógyakorlatok lezárására kitünő, de rendszeres vacsorának is tökéletes választás.

Mungódhál jótékony hatásai

Címszavakban: “Öregedésgátló, ragyogó bőr, fényes haj, szabályozza az anyagcserét, csökkenti a koleszterin kialakulását, erősíti a csontokat, segíti a fogyást, egészséges fogíny, szabályozza a vérnyomást, növeli a mentális koncentrálóképességet és éberséget, erősíti az immunrendszert, méregtelenít, rák ellenes hatású,  szabályozza a cukrot, egészséges szemek, vírusölő, segyti a máj egészges működését…

A fenti lista jól mutatja be, milyen pozitív hatásai vannak a mungóbabnak és mennyire tápláló zöldség. A mungóbab nem csak az emésztésre van jó hatással számos módon, de arc- és hajpakolásként is rendkívül hatásos. Ezért aztán fontos, hogy nagy mennyiségben fogyassza a mungóbabot, mivel így egészséges maradhat, haja és bőre pedig gyönyörű, valamint ragyogó lesz.” – Forrás: drtihanyi.com

Hozzávalók egy adagra

  • ghí (tisztított vaj)
  • 1/4 csésze (kb. 60 ml) rizs (ez baszmati rizzsel készült).
  • 1/4 csésze mungó dhál (sárga lencse),
  • 6 rész víz (360 ml)
  • Alapfűszerek: őrölt római kömény és kurkuma fűszer

De használhatsz más fűszereket is, pl. a klasszikus hármas fűszer kombinációját is (fekete vagy barna mustármag, római köménymag, és tört koriander mag). Bármilyen zöldséggel dúsídhatod.

A kitcsári akkor jó és könnyen emészthető, ha sűrű főzelékhez hasonló az állaga.

ELKÉSZÍTÉS

Áztasd be a dhált kb. két óra hosszára (ha indiai, ha pedig Dénes natura márkájú, akkor egy éjszakára). Áztatás után jól mosd át több vízben, a rizst is, majd tedd fel együtt főni a hat rész vízben. Kis ghít keverj hozzá, hogy főzés közben nehogy leragadjon.

A római kömény port (frissen őrölt a legjobb) picit pirítsd meg ghín (ha használsz más fűszereket, akkor azokat is), és amikor a kitcsári kb. 3/4 kész, add hozzá, ekkor lehet sózni, hozzáadni a kurkumát. Főzd készre a kitcsárit.

Bármilyen fehér rizs megfelelő, de ha figyelembe vesszük a dósikus tulajdonságokat, akkor: a baszmati rizs melegítő, a többi fehér rizs hűtő hatású.

A sárga lencse minden dósának megfelel.

JÓ ÉTVÁGYAT!

Óm Brahmárpanam Brahma havir Brahmágnau Brahmaná hutam
Brahmaiva Téna Gantavjam Brahma-karma-szamádhiná

Brahman az áldozat, Brahman az áldozati vaj, Brahman önti az áldozatot Brahman tüzébe,
bizony Brahmanhoz megy az, aki mindenkor Brahmant látja minden cselekvésben. –Bhagavad Gítá 4/24.

Hasonló receptek ide kattintva olvashatók.

***

VÁRUNK SZERETETTEL AZ ÉV MINDEN NAPJÁN A NEKED VALÓ JÓGÁVAL:

„A Jóga gyakorlásával megnő az energiád, az életerőd, az élethosszod és az egészséged szintje.” – Szvámí Sivánanda

„Bárki jógázhat, nem számít, mennyi idős, milyen vallású, milyenek az anyagi és egyéb körülményei. Fiatal vagy öreg, beteg vagy egészséges – mindenkinek hasznára válhat ez az évezredes tudomány.”  – Szvámí Visnu-dévánanda

Látogass el a FACEBOOK oldalunkra is, ahol folyamatos friss híreket és tanításokat olvashatsz a jógával kapcsolatban.