Az alábbi Sivánanda Jógaközpont álláspontban a mahámantra recitálásával kapcsolatos kérdésekre kaphatunk választ. A Sivánanda jógtradícióban a kali jugában (vas korszak) előírt mahámantra kírtana-t a védikus verzióban használjuk, ahogy a Krisna Jadzsurvéda-hoz tartozó Kali Szamtáranópanisad-ban van leírva.
हरे राम हरे राम राम राम हरे हरे
हरे कृष्ण हरे कृष्ण कृष्ण कृष्ण हरे हरे
hare rāma hare rāma rāma rāma hare hare
hare kṛṣṇa hare kṛṣṇa kṛṣṇa kṛṣṇa hare hare
Haré Ráma Haré Ráma Ráma Ráma Haré Haré
Haré Krisna Haré Krisna Krisna Krisna Haré Haré
A választ a Divine Life Society (Isteni Élet Társasága – India, Sivánanda Ásram) elnökhelyettese Szvámí Advaitánanda adta meg nekünk:
A 15. században oly annyira megmerevedtek ezzel a mantrával kapcsolatos szabályok, hogy alig énekelhették, hallhatták néhányan a nagy mantrát, a mahámantrát. Ekkor öltött testet az Úr Visnu, Csaitanja Maháprabhu formájában, aki megfordította a két sort azzal, hogy „ez már nem az a mantra” és így erre nem érvényesek a szabályok. Bárki, bárhol énekelheti, kortól, kaszttól, nemtől, vallástól függetlenül. Az Úr Csaitanja Maháprabhu tanításait követve így terjeszti ma is a Bhakti jóga mozgalom. Köszönet érte!
A két verzió nem üti egymást, egyik sem jobb vagy rosszabb a másiknál, mindkettő ugynanazt a három Szent Nevet tartalmazza és az ismétlés során egybeolvad.
Énekeljük hittel (sradha), szeretettel (préma) és odaadással (bhakti), így a mantrában rejlő Isteni erő védelmét élvezhetjük. A nagy mantra Nárájana, az Úr Visnu három nevéből áll:
A Dvápara juga (ezüst kor) végén Nárada Brahmához, a teremtőhöz fordult és azt kérdezte: „Ó Uram, hogyan tudom legyőzni a Kali juga (sötét kor) gonoszságát?”
Az Úr így válaszolt: „A Purusa nevének ismétlésén keresztül, az Úr Nárájana az, aki megszabadít minden gonosz hatástól.”
És hozzátette: „Haré Ráma Haré Ráma Ráma Ráma Haré Haré. Haré Krisna Haré Krisna Krisna Krisna Haré Haré.” (Ó Hari, Ó Ráma, Ó Hari stb.)
A fenti 16 névből álló összeállítás megsemmisíti a jelenlegi sötét kor (kali) káros hatásait. Ezen kívül nincs más módja a felszabadulásnak* semmilyen más szentiratban. Ez a Dzsíva (egyéni lélek) tudatlanságának fátylát is elpusztítja, ami a pránával (életerő) kezdődő és a námannal (szent név) végződő tizenhat kálából (sugár) jön létre, amikor a transzcendens Brahman teljes dicsőségében nyilvánítja meg magát, hasonlóan ahogyan a napkorong fénylő környezete is fénylőn ragyog át a szétoszló felhőkön.
A bölcs Nárada így szólt „Ó Uram, hallván a további dicshimnuszt és az előnyökről szóló részleteket igencsak helyénvaló, hogy semmilyen szabályt nem kell követni a szent név ismétlése közben, melyet minden időben megtehetünk, akár tiszta, akár tisztátalan állapotban is. Dicsőség Néked !”
(*A felszabadulás 4 féle lehet: azonosság a forrással, közelség hozzá, a formával való azonosulás és a teljes összeolvadás Brahmannal.- Így mondja az Upanisad.)
Látogass el a FACEBOOK oldalunkra is, ahol folyamatos friss híreket és tanításokat olvashatsz a jógával kapcsolatban.