SIVÁNANDA JÓGAKÖZÖSSÉGI PORTÁL ÉS A SPIRITUART JÓGA ALAPÍTVÁNY
1028 Budapest, Szegfű utca 2. | +36 1 397 5258 | +36 30 689 9284 | joga@sivananda.hu
Számlaszámunk: 16200106-11604543      Adószámunk: 18079492-1-41

Próbáld ki a Napüdvözletet mantrákkal!

A Napüdvözlet (Szúrja Namaszkára) egy ismert és erőteljes technika a jóga repertoárjában. Ezt a gyakorlatot alkalmazásának sokoldalúsága teszi a legjobb módszerek egyikévé, azért, hogy egészséges, lendületes és aktív életet lehessen vele élni.

Csak néhány olyan jógagyakorlat van, ami ugyanolyan teljességet mutat, mint a Szúrjá Namaszkára. Többet tartalmaz, mint csak a gyakorlatok egymásutániságát: ászanákat, légzészabályozást (pránájámát) és meditációs technikákat is. A mozgásokkal minden izmot és szervet nyújtunk, masszírozunk, a pránájáma által feltölt energiával, a gyakorlat mélysége és teljessége azonban mindenekelőtt a spiritualitásán nyugszik, hiszen a meditációval kiegyensúlyozza az elmét. Nagyszerűen készíti elő a spirituális ébredést és a tudat kiterjedését.

A Szúrja Namaszkára lelki szinten – a meditáció hatásain túl – istentiszteletként értelmezhető, ugyanis a gyakorlatsor mantrái a Nap istenségének neveit tartalmazzák. A tizenkét testgyakorlat a Nap, az élet forrásának ciklikusságát jelképezi, végrehajtásával hódolatunkat fejezzük ki a Napisten előtt.

A 12 Napmantra

Egy év alatt a Nap járása 12 különböző fázisra osztható. A nyugati asztrológiában ezeket állatöveknek, a hinduban risínek (bölcs) nevezzük. A hindu asztrológia szerint minden risínek vannak bizonyos tulajdonságai vagy hangulatai, és a 12 hangulat mindegyike a Napnak más-más elnevezését tartalmazza. Ez a 12 név megtalálható a 12 Napmantrában, amelyeket meghatározott sorrendben a Szúrjá Namaszkára 12 gyakorlatával együtt mentálisan ismétlünk.

A Napmantrák nem egyszerűen a Nap nevei, hanem minden bennük található rezgés egy erőteljes és állandóan jelenlévő energia, a sakti hordozója, ami önmagát a Napon keresztül testesíti meg. Ezeknek a mantráknak az ismétlése és a rájuk való összpontosítás egész lényünk javára válik és magasabb tudatsíkra emel bennünket.

  • 1. AUM Mitrája Namaha
    (Üdvözlet valamennyi barátunknak)
    Az első testtartás, az imatartás mély tiszteletünket testesíti meg a minden eddig általunk ismert élőlény forrása, a Nap előtt. A Napot pedig univerzális barátként kezeljük, aki folytonosan fényt, meleget és energiát adományoz, azért, hogy a Földet és a többi bolygót fenntartsa. A Szentírásokban ez Mitra, aki az embert tettekre sarkallja, a Földet és az Eget őrzi, és megkülönböztetés nélkül minden teremtményt egyformának tekint. Így mutatja a kora reggeli Nap a napi tevékenységünk kezdetét és ontja sugarait mindenfajta életre.
  • 2. AUM Ravajé Namaha
    (Üdvözlet a Sugárzónak)
    Ravaye egy sugárzó teremtmény, aki minden élőnek isteni áldást hoz. A második testtartásban egész lényünket felemeljük a fény forrásával szemben, hogy ezt az áldást befogadjuk.
  • 3. AUM Szúrjája Namaha
    (Üdvözlet annak, aki aktivitást és életerőt adományoz)
    Itt a Nap, Szúrja istenségként mutatkozik meg nagyon erőteljes oldaláról. A régi védikus mitológiában Szúrja, mint az égbolt urát dicsőítették, aki egy tüzes diadalszekéren, amit 7 paripa húzott, átszelte az égboltot, ahol a 7 paripa a legfelső tudat 7 sugarát jelképezi, amelyek a lét 7 szintjeként nyilvánulnak meg. Szúrja az, aki a megnyilvánulásoknak ezeket a különböző szintjeit uralja, magát a legfelsőbb tudatosságot szimbolizálja.
  • 4. AUM Bhanavé Namaha
    (Üdvözlet a megvilágosodottnak)
    A Nap a Guru vagy a tanár jelképe, aki a tévedéseink sötétségéből kiszabadít bennünket, ugyanúgy, mint ahogyan a napfelkeltével az éjszaka sötétsége is elmúlik. A negyedik testtartásban az arcunkat a fényforrás felé fordítjuk és kérjük, hogy a tudatlanság éjszakájának legyen vége.
  • 5. AUM Khagája Namaha
    (Üdvözlet annak, aki a levegőn keresztül áthatol)
    A Nap periodikus vándorlása az égbolton időmérésünk alapja az ősi napóráktól kezdve a mai magasan fejlett eszközökig. Az ötödik testtartásban annak hódolunk, aki az időt irányítja, és arra kérjük, hogy az életben előrébb juthassunk.
  • 6. AUM Pusné Namaha
    (Üdvözlet annak, aki az erőt adományozza)
    A Nap valamennyi erő forrása. Apaként táplál bennünket energiával, fénnyel és élettel. A hatodik testtartásban testünk nyolc pontjával érintjük a talajt, amivel hódolatunkat fejezzük ki. Az egész lényünket átadjuk ennek a gyakorlatnak, amivel azt reméljük, hogy a Naptól szellemi, testi, spirituális erőt és képességet kapunk.
  • 7. AUM Hiranja Garbhája Namaha
    (Üdvözlet az aranyló kozmikus Önvalónak)
    A Hiranya Garbha olyan, mint egy aranytojás. Ragyogó, mint a Nap és belőle született Brahmá, mint az Önvaló létezésének a megnyilvánulása. A Hiranya Garbha az okok magja. Potenciálisan az egész univerzum mielőtt létrejött volna, a Hiranya Garbhában tartózkodott. Ugyanígy potenciálisan minden életet a Nap tartalmaz, amit a nagy kozmikus elv képvisel. A hetedik testtartásban a tiszteletünket fejezzük ki a Nap előtt, és arra kérjük, hogy ébressze fel a teremtő erőt.
  • 8. AUM Maricsajé Namaha
    (Üdvözlet a Nap sugarainak)
    Maricha nem más, mint Brahma egyik fia, akit azokkal a fénysugarakkal hasonlítanak össze, amelyek a Napból erednek. A neve tükröződést is jelent. Mint a szomjazó, aki a sivatagban vizet keres, és a látóhatáron lévő délibábtól, amit a Nap sugara hoz létre, megbolondul, mi is úgy keressük egész életünkön keresztül az élet igazi értelmét és célját. A nyolcadik testtartásban a valódi megvilágosodást és ítélőképességet kérünk, hogy különbséget tudjunk tenni valóság és illúzió között.
  • 9. AUM Aditája Namaha
    (Üdvözlet Aditi fiának)
    A kozmikus anyának Mahashaktinak az egyik neve a sok közül Aditi. Ő valamennyi isten anyja, határtalan és kimeríthetetlen, a teremtő erő, akiből valamennyi más erő feltör. A Nap gyerekeinek egyike vagy megtestesítője A kilencedik testtartásban őt, a végtelen nagy kozmikus anyát köszöntjük.
  • 10. AUM Szávitré Namaha
    (Üdvözlet a Nap éltető erejének, a jóságos anyának)
    Szávitrí az éltető, a felébresztő. Gyakran Szúrjávál hozzák kapcsolatba. Szávitrí a napfelkelte előtti Napot ábrázolja, azt, amelyik az embereket a korai időponttól későig tevékenységre ösztönzi. Szúrja ellenben a napfelkelte utáni Napot testesíti meg, amikor elkezdődnek a tevékenységek. Azért köszöntjük a tizedik testtartásban Szávitrít, hogy a Nap serkentő erejét befogadjuk.
  • 11. AUM Arkája Namaha
    (Üdvözlet annak, akit én szívből tisztelni szeretnék)
    Arka energiát jelent. A mi világunkban a legtöbb energia a Napból ered. A tizenegyedik testtartásban az élet eme ősforrása, az energia előtt.
  • 12. AUM Bhaszkarája Namaha
    (Üdvözlet annak, aki a megvilágosodáshoz vezet)
    Ebben az utolsó üdvözletben figyelmünket annak a Napnak szenteljük, amely minden transzcendentális és spirituális igazság szimbóluma. Azt az utat világítja be, amelyik szabadulásunk utolsó céljához vezet. A tizenkettedik testtartásban arra kérjük, hogy mutassa meg számunkra ezt az utat.

Részlet Szvámí Szatjánanda “Surya Namaskara” c. írásából.

Váljon teljességedre!

***

VÁRUNK SZERETETTEL AZ ÉV MINDEN NAPJÁN A NEKED VALÓ JÓGÁVAL:

„A Jóga gyakorlásával megnő az energiád, az életerőd, az élethosszod és az egészséged szintje.” – Szvámí Sivánanda

„Bárki jógázhat, nem számít, mennyi idős, milyen vallású, milyenek az anyagi és egyéb körülményei. Fiatal vagy öreg, beteg vagy egészséges – mindenkinek hasznára válhat ez az évezredes tudomány.”  – Szvámí Visnu-dévánanda

Látogass el a FACEBOOK oldalunkra is, ahol folyamatos friss híreket és tanításokat olvashatsz a jógával kapcsolatban.