SIVÁNANDA JÓGAKÖZÖSSÉGI PORTÁL ÉS A SPIRITUART JÓGA ALAPÍTVÁNY
1028 Budapest, Szegfű utca 2. | +36 1 397 5258 | +36 30 689 9284 | joga@sivananda.hu
Számlaszámunk: 16200106-11604543      Adószámunk: 18079492-1-41

A Matszjászana – Haltartás a gyertyaállás ellenpóza, amely eltávolítja a hát izmaiban felhalmozódott feszültségeket, egyben erősíti is őket, és megnöveli a tüdők kapacitását. Mindig legalább fele annyi ideig kell megtartani, mint a gyertyaállást. Kiváló módja a rossz testtartás korrigálásának.

KIVITELEZÉS

Feküdjünk a földre összezárt, egyenes lábakkal, kezeinket tenyérrel a föld felé fordítva helyezzük törzsünk alá, könyökeinket is húzzuk minél közelebb egymáshoz. Könyökünkre támaszkodva belégzés közben homorítsuk hátunkat úgy, hogy csak fejünk teteje érintkezzen a földdel. Lélegezzünk ki. Végezzünk mély légzéseket a pózban, s közben lazítsuk el a lábainkat és a törzsünket. Az ászanából való kijövetelhez először fordítsuk vissza a fejünket és helyezzük finoman a földre, majd engedjük vissza a karjainkat és a hátunkat.

Jótékony hatásai

Fizikai szinten

  • A Matszjászana – Haltartás megszünteti a merevséget a nyaki, a mellkasi és az ágyéki területen azáltal, hogy megnöveli a vérellátást ezeken a területeken.
  • Természetes masszázst ad a vállaknak és a nyaknak.
  • Korrigálja a görbe hátat.
  • Halállásnál a mellkas kitágul, s így a mély légzés könnyen gyakorolható. Ez megnöveli a tüdő kapacitását, feloldja a hörgőkben lévő görcsöt, enyhíti az asztmát a rendszeres gyakorlás (természetesen rohamban nem végezhető!).
  • A nyaki és a felső háti idegeket táplálja és frissíti a megnövelt vérellátás.
  • A halállás az energiát a mellékpajzsmirigyre koncentrálja. A mellékpajzsmirigy szabályozza a vér kálciumszintjét és felszívódását a szervezetbe. A megfelelő kálciumszint kulcsfontosságú az izmok és a szívizom összehúzódása során, a megfelelő véralvadás fenntartásában, a csontok megfelelő állapotának biztosításában, valamint a fogbetegségek megelőzésében.
  • A halállás az agyban elhelyezkedő agyalapi mirigy és tobozmirigy működésére serkentőleg és frissítően hat. Az agyalapi mirigy, a “mester mirigy”, mivel ez a mirigy szabályozza az összes belső elválasztású mirigy kiválasztását. Ennek a mirigynek a működését is az agy vezérli és kapcsolja össze a testben a központi idegrendszer működését a hormonális tevékenységgel.

 

Mentális/Pszichikai szinten

  • Hangulatunk, érzelmeink és stresszeink kezelése javul.
  • Megnövelt energiát viszünk a nyak és váll körüli területre.
  • A halállás lótuszban történő gyakorlása megakadályozza az energia eltávozását az alsó végtagokon át.

 

NEM AJÁNLOTT

Aki nyaki problémától szenved, azok óvatosan és kevéssé hajlítsák nyakukat.

 

MIKOR TANULJUK?

Ezt a gyakorlatot a jóga alaptanfolyam első foglalkozásán tanuljuk.

***

Várunk szeretettel az év minden napján a Neked való jógával:

„A Jóga gyakorlásával megnő az energiád, az életerőd, az élethosszod és az egészséged szintje.” – Szvámí Sivánanda

„Bárki jógázhat, nem számít, mennyi idős, milyen vallású, milyenek az anyagi és egyéb körülményei. Fiatal vagy öreg, beteg vagy egészséges – mindenkinek hasznára válhat ez az évezredes tudomány.”  – Szvámí Visnu-dévánanda

Látogass el a FACEBOOK oldalunkra is, ahol folyamatosan friss híreket és tanításokat olvashatsz a jógával kapcsolatban.